A coaching nagyon újkeletű módszer. Szakirodalma szerény, különösen a magyarnyelvű. Még magyar elnevezése sincs. Az internetes, vagyis a legfrissebb szótárak is azt írják, hogy coach = autóbusz, és coaching = utazás postakocsin. Az viszont tudható, hogy a coaching szinte a kezdetektől két ágra bomlik …
Mivel a coaching a sport világából származik, érthető, hogy először az üzleti szférára terjedt át, hiszen – a sporthoz hasonlóan – az is eredmény-orientált terület, ahol az eredmények mérhetők. Nyilvánvaló hasznosságának kiderültével azonban hamarosan a magánszférában is elterjedt, annál is inkább mert olyan segítséget tudott nyújtani az emberek személyes életének előre mozdításában, amelyre az addig ismert módszerek – például a terápiás módszerek – kevésbbé voltak alkalmasak.
Így szinte a kezdetektől a coaching két területéről beszélünk: az üzleti coachingról (business coaching, corporate coaching), illetve a magánéleti coachingról (life coaching, personal coaching). Ezekről a hazai szakmai szóhasználatban is inkább az angol elnevezések terjedtek el. Így mi is a business coaching, illetve a life coaching megnevezést használjuk a honlapon.
A business coaching lényegéből következően a munkahelyi teljesítmény növelésére, a szakszerűség fejlesztésére koncentrál a vállalkozás különböző szintjein dolgozó vezetőknél. Mivel a coaching eredmény-orientált módszer együttes, eleinte inkább a vállalati eredményre nagyobb hatást gyakorolni képes felső vezetők részére nyújtott szolgáltatásként működött. Mára már köztudott, hogy a business coaching – természetesen más formában – nem csak a szervezet legfelsőbb szintjén dolgozóknál, hanem az alsóbb szinteken is jó befektetés.
Vannak cégek, amelyek belső coachot/coachokat is alkalmaznak, de többségük külső coachot/coachokat bíz meg. Ennek előnye a nagyobb rálátás, és a semlegesség.
A team coaching: egy konkrét projekttel kapcsolatos problémák megoldásánál nyújt támogatást a projekt-team tagjainak. Eredményesen alkalmazható többek között megváltozott vezetői team együttműködésének kialakításánál, új erőtartalékok feltárásánál és optimális megoldások közös keresésénél.A life coaching leginkább azáltal újszerű sok korábbi módszerhez képest, mert nem abban segíti ügyfelét, hogy túllendüljön a múltján, hanem elsősorban abban, hogy megtervezze a jövőjét.
A life coach támogató elismeréssel ösztönzi ügyfelét arra, hogy mozgósítsa belső erőforrásait, higgyen saját képességeiben, és főként abban, hogy képes megtalálni a céljához vezető utat. A life coaching során a fókusz kliens életének bármely területére, akár több területre is irányulhat. A fontos az, hogy a megfogalmazott célok, az ügyfél vágyainak, elképzeléseinek megvalósulását jelentsék és megelégedettséget hozzanak számára. A life coach a kliens teljes személyiségét bevonja a coaching folyamatba, amelynek végére az – remélhetőleg – sokkal elégedettebb, kiegyensúlyozottabb lesz, hatékonyabban és tudatosabban élheti az életét.
Újabban sok szakember gondolkodik el affelől, hogy mennyire célszerű az éles megkülönböztetés a life coaching és a business coaching között, hiszen a lényegi különbség a business- és a life coaching között abban van, hogy a coaching folyamat fókusza, vagyis az elérendő cél, a fejlődés a kliens életének melyik területét érinti; csak a munkáját, vagy az életének más dimenzióit is. Ezek legtöbbször kölcsönhatásban vannak egymással, és bármelyik legyen is a fókuszban, az igazán hatékony fejlődés megkívánja az egyensúlyt a munka és az élet más területei között.
Ezért terjedőben lévő nézet a coaching szakmában, hogy csak egyféle coaching van, amelynek azonos a szemlélete, és aszerint válogat az alkalmazásba veendő módszerek közül, hogy ügyfele melyik életterülete kerül a fókuszba, a munkahelyi, vagy a magánéleti.