Gyönyörű, könnyes pillanat, mikor a sportoló fönn áll az olimpiai dobogón, szól a himnusz és egy fél világ rajong a bajnokért. A siker a sportolóé. Legyen. Megérdemli. De vajon csak az övé az érdem? Vagy osztozik abban az edzője is? Nyilván igen, de milyen mértékben?
A mai coachingra jellemző együttműködési forma a sportban jelent meg először, és olyan jellegű támogató munkát jelent, amit az edző nyújt a sportolónak, hogy az képes legyen kihozni magából a legjobbat. A fogalom és a módszer a sportpszichológiából került át előbb az üzleti életbe, majd rövidesen a magánéleti területre is.
A coaching elméleti alapjait Tim Gallwey, angol teniszszakértő fektette le az úgynevezett Inner Game elméletben, amelyet az 1970-es években publikált. Az edző nyilvánvaló célja a sportoló teljesítménynövelésének segítése, javítása. Gallway nézete szerint ennek leghatékonyabb módszere, ha az edző abban támogatja játékosát, hogy a sportoló képes legyen felismerni és elgördíteni a teljesítménye útjában lévő akadályokat.
Ez a coaching módszerének szemléleti alapja. Vagyis a coach (az edző) célja, hogy ügyfelét (a sportolót = coachee) a lehető legjobb teljesítmény elérésére ösztönözze, amelynek érdekében többféle stratégiát dolgoznak ki közösen. A hatékony coachingnak természetesen alapvető feltétele, hogy a coach és ügyfele között erős bizalmi viszony, a célra orientált szövetség jöjjön létre.
A coachingnak sokféle definíciója közül álljon itt a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) meghatározása. Eszerint: a professzionális coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a magánéletében, akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik. A coaching folyamat során az ügyfél elmélyíti tudását, növeli teljesítményét, és mindezek eredményeként javul az életminősége.
Minden találkozáskor az ügyfél választja meg a beszélgetés fókuszát, míg a coach figyelmesen hallgatja, megfigyeléseit visszajelzi, és legfőképpen kérdéseket tesz fel. Ez az interakció egyrészt segíti az ügyfelet abban, hogy világosabban lásson, másrészt akcióra serkenti. A coaching folyamata a fókusz és a választási lehetőségek bővítésével felgyorsítja az ügyfél fejlődését. A coaching arra koncentrál, hogy világossá váljon hol tart most az ügyfél, és mit akar tenni annak érdekében, hogy eljusson oda, ahová el szeretne érni.
A coaching folyamat eredménye az ügyfél eredménye, azaz szándékának, választásának és akcióinak a következménye, amelyet a coach, mint a folyamat szakértője támogatott.